Vervolg interieur

Plafonds woonkamer en hal
In de woonkamer bestaan de plafonds uit draagbalken waar dwars bovenop hetzelfde model met dezelfde maat schroten met messing en groef zijn geplaatst. In de hal treffen we eenzelfde soort plafond aan, echter met een andere maat schroten, deze vormen tevens de vloer voor de overloop in de vide. Van oorsprong zijn de plafonds, ook die in de woonkamers, donkerbruin gebeitst.
 
Plafonds overige vertrekken
De overige plafonds zijn via een ronding met de wand verbonden en bestaan uit hetzelfde schuurwerk als dat op de wanden aanwezig is. Plafonds hebben samen met de wanden een licht cacao-beige kleur die het best kan worden omschreven als een reflectiekleur van de buitengevel, de kleur van vochtig duinzand. Het is een algemeen voorkomende kleur in het 19e eeuwse interieur.
 
Vloeren
De vloer bestaat in alle vertrekken, behalve vestiaire, toilet en keuken, uit houten vloerdelen.
Destijds werden de vloerdelen met donkerbruine of zwarte waterbeits bewerkt en vervolgens in de was gezet en uitgewreven. Een vloerkleed of tapijt zorgde dan voor een ‘warme’ bekleding, zowel in de letterlijke zin als in de figuurlijke zin van sfeerbepaling. Kamerbreed tapijt bestond nog niet. De beits werd niet op de gehele vloer aangebracht, maar slechts op de plekken waar het kleed of tapijt niet toereikend was.
 
Hal met trappenhuis
De hal met daarin de trap(pen) naar boven is als een vide geconstrueerd. Een lichtkoepel sluit de vide af. Hierdoor valt er overdag daglicht van bovenaf op de vloer van de hal.
 
De zijkanten van de trap en het hekwerk zijn in geel of in rood uitgevoerd, de traptreden en schotten donkerbruin gebeitst. Waar de trap of overloop aan de muur grenst is een lambrisering van grof hard schuurwerk aanwezig waarop een groene kleurstof is aangebracht. De muren in het trapportaal zijn van een iets fijner, beige gekleurd schuurwerk. Het hekwerk van het trapportaal bestaat uit drie horizontale, brede planken. Deze planken zijn in de hoeken van het hekwerk verzonken in vierkante palen die richting de top overgaan in de vorm van een regelmatige zeshoek, welke vervolgens binnen een halve bolvorm overgaat in een punt. Ook de onderkant van de paal in het hekwerk is op een zo’n wijze gesneden.
 
Karakteristiek landelijke sfeer
Wanneer een lambrisering aanwezig is die niet betegeld is, dan is dit stuk muur eikengroen geverfd. Soms is de gehele wand tot aan de schilderijlijst of tot aan het plafond in groen geverfd. Deze wandbedekking in waterverf ‘geeft af’, mogelijk ook reden waarom er naderhand ander materiaal, bijvoorbeeld behang of stukwerk, overheen is aangebracht.
 
Deze combinatie met donkergroen (zgn. standgroen) of donkerrood geverfde vensterbanken, deurframes, buffetkast en vaste dressoirkast levert een zeer landelijke, donkere sfeer op in de woon- en slaapvertrekken.
 
Glas-in-lood
Alle vensters, op de buitendeuren aan de voorzijde na, hebben ramen met glas-in-lood met 3 x 5 roeden. De vensters in de woonkamers op de begane grond zijn iets hoger dan de vensters op de etages. De breedte is bij dezelfde soort vensters gelijk. Dit berust op een principe uit de architecturale vormgeving.
 
Doordat de ramen van de vensters in glas-in-lood zijn gezet, ontstaat er een rasterwerking over de vensters heen, en een lichte versluiering van het binnenvallende buitenlicht. Het oorspronkelijke glas in de vensters gaf bovendien een lichte, onregelmatige vertekening doordat de brekingsindex in dit oude glas niet op elke plek in het glas dezelfde waarde heeft. De versluiering dan wel vertekening van de buitenwereld draagt bij aan een romantisch dromerige visie op de buitenwereld.
 
Kleuren van het interieur
Zwart, zijdemat (vloer- en plinttegels)
Wit, mat (vloertegels)
Gebroken wit, glanzend, (tegels sanitaire voorzieningen)
Warm grijs, zijdemat (wandtegels)
Beige, mat, (wanden)
Donkerbruin, mat, (balkenplafonds en deurpanelen)
Groen, koperpatina-, bronspatinagroen, (baksteen schouw)
Donkergroen, eikengroen, mat (wanden)
Donkerrood, kersenrood, zijdemat (lijstwerk, deurposten, frames van deuren, kasten, vensterbanken)
Donkergroen, bijna zwart, zijdemat (lijstwerk, deurposten, frames van deuren, kasten, vensterbanken)
Donkergeel, enigszins ‘vuil’, zijdemat (trappenhuis, keuken, kolenberging, deuren en deurposten in hal en vestiaire, binnenzijde buitendeuren)
 
De kleur rood, groen en geel voor het houtwerk is niet altijd voor het hele interieur toegepast. De kleuren worden ook in combinatie gebruikt, zij het met de consequentie dat bijvoorbeeld deur en deurpost in dezelfde kleur zijn.
 
Schouw in de woonkamer
In de woonkamer bevindt zich een schouw van een kolenhaard. De schouw is gemetseld uit een baksteen met wisselend groen patina of groenglazuur. De schouw heeft een stookvloer uit zwarte 9 x 9 cm hardgebakken tegels en een dikke houten dekplaat van 5 tot 5,5 cm. Dit model schouw is ook in de andere woningen van van Loghem terug te vinden, o.a. in Tuinwijk-Noord. Van Loghem wilde met zijn keuze voor de kleur groen verwijzen naar de oorsprong van de fossiele brandstof steenkool. Steenkool was immers ooit (groene) plant, en ook via het verbranden van de steenkool in de haard werd op deze manier een relatie gelegd met de oorsprong, het groen van de natuur.
 
Lijstwerk voor schilderijen
Alle vertrekken hebben een horizontale, houten lijst. Met uitzondering van de woonkamer is de lijst 6 cm breed en aangebracht op 190 cm hoogte. Deze lijst is bedoeld voor het ophangen van schilderijen met schilderijhaken. De wand bestond uit schuurwerk, en had onder deze lijst de kleur dennengroen, boven deze lijst beige. De lijst zelf was groen, rood of geel.

Ook in de woonkamer is een horizontale, houten lijst aangebracht. Deze lijst echter, is 5 cm breed en verbindt visueel de bovenbladen van de buffetkast, dressoirkast en beide schouwen, ongeveer 110 cm boven de vloer.
Bij de restauratie van 1990 is deze lijst mogelijk uit alle huizen verdwenen, wellicht uit praktische overwegingen.

Naast het nut van de lijst bij het bevestigen van schilderijen, ontstaat ook door de lijst zelf een horizontale deling van de wand. Daardoor lijkt de kamer hoger, ook door het effect van het kleurverschil boven en onder de lijst. De kamers lijken hierdoor ruimer dan zij in werkelijkheid zijn.

Deze schilderijlijst veronderstelt ook de aanwezigheid van schilderijen. Of de schilderijen er nu wel of niet in aanwezig zijn, de lijst zorgt in ieder geval voor een visueel effect. Ten eerste werkt het ruimtevergrotend. Ten tweede refereert het aan een klassiek interieur waarbij de wand onder de lijst met bijvoorbeeld een groen beschilderd leerbehang zou kunnen zijn bekleed. In die zin heeft Van Loghem naast een landelijke sfeer ook een sobere herinnering aan deftige interieurs willen meegegeven.

detail in het trappenhuis

buffetkast

schouw

schuifdeur in hoekhuis

doorgeefluikje

originele deurkruk